sâmbătă, 19 ianuarie 2013

Lacul Sfânta Ana și Peștera Sulfuroasă

Perioada:  08.12.2012
Participanți: Bogdan și Cristina
Zona: M-ții Ciomatu Mare

Intr-unul din periplurile noastre de călători am ajuns în apropierea Lacului Sfânta Ana. Era unul din obiectivele la care îmi dorisem de mult timp să ajung, mai ales că nu fusesem niciodată în zonă.
Ne hotărâm destul de subit să facem ocol pe la lac.


Obiectivul nostru se găsește în M-ții Ciomatu Mare, în apropiere de Tușnad.
Virăm în localitatea Bixad la stânga, pe direcția noastră de mers. E iarnă și un strat mic de zăpadă acoperă șoseaua.

Am mici emoții că nu vom ajunge, dar șoferul (Bogdan :D) mă asigură că e ok așa că stau cuminte pe scaunul din dreapta și sper că nu vom avea nevoie de lanțurile pentru mașină (care nu le avem :D). E prima dată când văd strat consitent de zăpadă anul acesta care se așterne peste împrejurimi. Parcă am și uitat ce dor îmi era de iarnă.


Tot ce știu despre lac este că acest ochi de apă este singurul lac vulcanic de la noi din țară. Craterul vulcanic în care se găsește se numește Puciosul.


Cred că parcurgem 10 km buni, până ajungem la o intersecție cu un drum lateral unde un indicator ne arată că trebuie să virăm stânga. Încă vreo 5 km și ajungem la o parcare unde un domn amabil ne zice că nu avem voie mai departe cu mașina. Ne sugerează că putem închiria un fel de sanie cu talpă de schiuri cu care putem coborâ până la lac. 


Când urci ai opțiunea contra-cost să fi ”tractat” de o mașină de teren. Tot respectivul domn ne informează că lacul este înghețat, stratul având de până la 10 cm grosim. Dacă dorim putem să ne plimbăm pe suprafața înghețată (parcă am totuși o reținere :D)


Hotărâm să o luăm la picior, să profităm de peisajul din jurul nostru. Acasă mă documentez despre lac un pic și aflu că vârsta lacului este estimată ca fiind între 9800 și 8800 de ani vechime. Ultima erupție pare să fi fost comform specialiștilor în urmă cu 32000 ani în urmă.


Are o suprafață de 220000mp. Ultimele măsurători au constatat că are o adâncime de 6,4m iar stratul de sedimente încă 4m. Păcat că nu mă documentez înainte de a vizita obiectivele :D. Abia acasă îmi dau seama de amplitudinea fenomenului, că aici, în urmă cu 32 000 a existat o erupție vulcanică.


Ajungem deci la lac în 15minute, e frumos într-adevăr. Sursa de apă, din care se întreține se pare că este doar pluvială. Tot acasă citesc că diversitatea trofică a lacul este foarte scăzută și datorită emanațiilor prin fundul lacului și prin pereții craterului.


Testăm spusele d-nului din parcare despre gheața lacului, părcă n-am totuși încredere să mă aventurez foarte departe. E destul de frig, se lasă seara. Vizităm totuși și capela catolică care se găsește pe malul lacului și urcăm la întoarcere la un punct de belvedere semnalizat cu un indicator.


În parcare consultăm harta și vedem că în apropiere de Băile Balvanyos se găsesc câteva ”Peșteri Puturoase”, unde se mai vede încă activitatea vulcanică a zone. Sunt niște grote de fapt cu emanații de sulf, folosite de mulți turiști la diferite tratamente medicale.


Bogdan mă convinge să vizităm una dintre ele (sunt cam sceptică pentru că Tika este moartă și ne bazăm doar pe lumina telefonului lui. Îmi și imaginez deja că sunăm la Salvamont :D).
Lăsăm mașina lângă Hotel Balvanyos și în pas alert o luăm spre obiectiv.


Peștera se numește Grota Sulfuroasă și avem marcaj până la gura de intrare. Arată ca și o intrare de mină. Pe marginea pereților sunt puse bănci. E tare ciudat cum simți căldură până la nivelul la care se ridică sulful (cam până la bazin). 

Depunerile gălbui pe pereții cavității arată de asemenea nivelul. Aș minți dacă aș spune că nu miroase îngrozitor :D. De fapt mirosul se simte când deja ești doar pe potecă.


Un alt obiectiv care însă n-am apucat să-l vizităm (ar fi de preferat să venim când este vegetație) este Tihonul Mohoș, care în urma documentațiilor de acasă constat că este tot un fost crater, exploatat ulterior de un mic curs de apă. Turbăria, am înțeles este asemănătoare cu rezervația noastră de la Molhașuri, din Padiș, unde nu am ajuns nici acolo decât iarna (deci n-am văzut ce era mai interesant :D).

We will be back!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu