sâmbătă, 23 februarie 2013

Invatand tehnica speologiei alpine (TSA) la Suncuius


Perioada: 17.02.2013
Participanți: Bogdan O, Bogdan G, Cristina, Emil, Horia, Kiki, Maria, Moni, Peter, Raluca, Șerban, Timi

TSA – tehnica speologiei alpine, modalitate de parcurgere a verticalelor de către speologi astfel încât să ajungă în anumite zone ale peșterilor depășind obstacole verticale .


- văzută până la un moment dat ca un scop în sine și când zic asta mă refer la concursurile de TSA, puternic promovate în decursul anilor 1990.
- dorită în ultimul timp a fi un mijloc mai degrabă decât un scop


Ne hotărâm la ședință, pentru că este început de sezon dar mai ales pentru că avem mulți începători la club să facem o zi de faleză în care să le prezentăm tehnica de TSA. Ne-am strâns destul de mulți, am încercat să rezolvăm și cu echipamentul.


Plecarea am stabilit-o pe duminică a ora 8,30. Maria și Peter deși nu sunt începători au venit în speranța de a acumula câteva elemente de baza pentru a echipa/dezechipa un traseu ce implică coardă într-o peșteră.


Până le prezint echipamentul individual ( am venit pregătită cu saloptă, cască, mănuși...cam de toate în afară de neopren :D) aspiranților în ale speologiei Raluca îi ia pe Peter și Maria și ne echipează doua trasee cu fracționări și un traseu cu mâini curente. Avem în total 5 variante pe care se poate urca ”până la un cap de puț” și douaă trasee care presupune și trecere de fracționări.



Până să ajungem la nivel acesta tregătesc un atelier la nivelul solului cu 5 variante, astfel încât să poată exersa fiecare ”cu picioarele pe pământ” montarea blocatoarelor, lonjare, montarea coborâtorului și blocarea acestuia prin semi-cheie, cheie.


Îmi și imaginez cât de greu trebuie să fie să iei cunoștință într-o singură zi cu atâta echipement și să mai și înveți să-l folosești.
Prima mea zi de faleză a fost tot aici, la acest perete, în martie 2005, eram cu Cati și Zsolty, atunci învățam eu TSA, acum învăț eu pe alții. Chiar m-am bucurat foarte mult când am văzut entuziasmul oamenilor. Sper să fie cu folos și să le placă și mai mult în peșteră când vor folosi tehnica învățată la faleză.


Am rămas până la ora 16, 30 la perete exersând fiecare cele enumerate mai sus.

Next:
aplicarea tehnicilor învățate la exterior în una din peșteri. Mai rămâne să mă gândesc în care :D

mersi Serban de poza

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu